Meny
Våra tjänster
App, internetbank, BankID
Om oss

Varningstecken vid bedrägeri

Lär dig känna igen de vanligaste varningstecknen.

  • Det är bråttom

    Bedragare bygger ofta upp en känsla av att det är bråttom – du måste agera snabbt. Samtidigt anspelar de många gånger på rädsla. Det kan till exempel handla om att någon närstående ligger på sjukhus och behöver hjälp, eller att de säger sig se obehöriga transaktioner på ditt konto.

  • Oväntad kontakt

    Ibland utger sig bedragare för att vara någon du känner. Till exempel från en bank, ett känt företag eller någon i familjen. Ett vanligt bedrägeriförsök är när en bekant som du inte haft kontakt med på länge hör av sig på Messenger och frågar hur du mår. Då finns risk att det är en bedragare som kapat din bekants Facebookprofil. Kom även ihåg att sms, telefonnummer och e-post kan förfalskas och se ut att komma från en annan avsändare än den du tror. Använd heller inte telefonens återuppringningsfunktion, då kan du komma till bedragaren i stället för den du tror är avsändaren.

  • De ber dig använda din e-legitimation

    Om någon uppmanar dig att använda och signera med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (som Mobilt BankID), klicka på länkar, ladda ner program eller skicka pengar – avsluta konversationen.

Mer information