Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app, BankID
Er verksamhet
Om oss
Hållbarhet och hållbarhetsarbete
Om Tjustbygdens Sparbank

Hallens 2.0

"Varje skoldag kör våra chaufförer drygt 700 mil i kommunen."

Ägarna av Hallens framför sina bussar

Utan Hallens stannar Västervik. Lite tillspetsat, men faktum är att Hallens Gruppen AB, som numera är företagets officiella namn, i sin roll som ansvarig för större delen av kommunens offentliga skoltransporter utgör en fundamental del för att vardagens ska fungera för hundratals enskilda och familjer, inte minst barn.  

– Varje skoldag kör våra 24 chaufförer drygt 700 mil i kommunen med tio KLT-fordon och 13 skolbilar. Utöver det kör vi cirka 15 000 mil per år med våra turistbussar, konstaterar företagets galjonsfigur, VD och huvudägare, Per-Inge Hallen, när vi besöker företagets skinande nya fastighet vid Ljunghedens handelsområde.

Bredvid honom sitter sonen och vice VD, Victor Hallen, som ska ta över nu när Per-Inge vid 69 års ålder och 45 år i företaget planerar att ta ett steg tillbaka och bli kvar som styrelseordförande.

– Vi har jobbat ihop i 13 år, så det är inte något som kommer över en natt, och vi är lika halvtokiga båda två. Men det finns inga högexplosiva planer utan vi försöker hela tiden att stärka oss inom de verksamheter vi har, säger Victor Hallen.

Ägarna av Hallens sitter framför sina skrivbord

Det har varit några tuffa år för de flesta företag och Hallens buss är inget undantag, men istället för att hålla igen och dra ner har de valt att satsa och växla upp.


– Vi hade funderat på att bredda verksamheten redan innan pandemin, men plötsligt fick vi en faktor som vi sällan har annars och det var tid, berättar Victor.

Victor Hallen

– Vi omsatte cirka 40 miljoner kronor varav reseverksamheten utgjorde ungefär hälften, och den försvann över en natt, så vi insåg att det var dags att bredda verksamheten. Idag har vi fem olika grenar: avtalen med kommunen och KLT, reseverksamheten, egen däckverkstad i Ankarsrum, och så har vi arbetat upp vår entreprenad och skogsverksamhet, som inte är så stor idag men som vi hoppas ska växa så att vi inte blir så känsliga om vi skulle tappa något av avtalen, fyller Per-Inge i.

Ända sedan starten för 75 år sedan har Hallens strategi varit att konkurrera med kvalitet istället för pris, och att komplettera snarare än att konkurrera på den lokala marknaden.

– Vi vill gärna jobba lokalt och har egentligen inga tankar på att gå in och slåss om marknadsandelar i Västervik. Vår vision är inte att konkurrera med pris, för det leder i slutändan till lägre kvalitet hur man än gör, och då blir kunden lidande. De flesta är beredda att betala några kronor extra om de vet att de får kvalitet i alla led.

I Hallens fall handlar detta om att ha en ständigt uppdaterad, säker, toppmodern fordonsflotta, som går på förnybara bränslen. Och en personal som brinner för sina jobb.

– Vi har vuxit väldigt mycket de senaste tio åren, och att rekrytera bra folk är det svåraste som finns. På papperet är det vi erbjuder ett lågstatusarbete, men det ska vi ändra på. Vi erbjuder bra löner och rekryterar personer med ”det lilla extra” som kan göra mer än köra taxi eller buss. Exempelvis har vi en anställd som är väldigt duktig på IT, så mellan morgon- och eftermiddagskörningarna jobbar han med att utveckla vår digitala infrastruktur, och hjälper även våra hyresgäster. Som anställd på Hallens ska man aldrig sluta växa, avslutar Victor Hallen.