Busfrö erbjuder ett brett utbud av bland annat kläder och inredningsdetaljer.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
"Vi får in åtta ton klädesplagg och ungefär lika många prylar – som heminredning och leksaker – per månad"
Stina Qubti är uppvuxen i ett hem som var tidigt ute med att vilja handla begagnade kläder och prylar. Problemet var bara att hitta dem i en fysisk butik hemma i Västervik. Nu gör hon storsuccé med Busfrö.
- När jag själv bildade familj upptäckte jag att det var svårt att få tag på begagnade barnkläder och leksaker. Det var så jag fick idén med att starta Busfrö. Jag ville skapa en fysisk bytesplats föräldrar emellan, berättar Stina.
2010 blev idén verklighet – med cirkulära barnkläder, leksaker och babytillbehör i fokus. Hon inledde i liten skala, med en mindre butik på 75 kvadratmeters yta en liten bit utanför stadskärnan.
– Jag märkte snabbt att det fanns en stor efterfrågan och jag fick mycket positiv respons från många lokala småbarnsföräldrar. Redan efter tio månader kunde jag flytta in i en lite större lokal i centrala Västervik. Den var på 300 kvadratmeter och sedan har jag kunnat utöka ända till 1 000 kvadratmeter med åren.
Busfrö erbjuder ett brett utbud av bland annat kläder och inredningsdetaljer.
I början var det mycket mun-tillmunmetoden som gjorde att intresset ökade – och det spreds även utanför stadsgränsen.
– I dag har vi kunder som kan åka 10 till 15 mil på helgerna för att besöka oss. Utbudet med ett väldigt brett sortiment är unikt och är också en stor anledning till att Busfrö har blivit ett franchisekoncept. 2014 startade den första butiken utanför Västervik, i Jönköping.
I skrivande stund är antalet butiker uppe i totalt 14 runtom i landet – från Malmö i söder till Gävle i norr – och fler är på gång.
– Efterfrågan är jättestor och det känns väldigt spännande. Jättekul och en häftig känslig att det jag startade för tolv år sedan har slagit igenom så mycket, ler hon.
Vid varje ny uppstart är Stina högst delaktig.
– Det är viktigt att entreprenören är driftig, uthållig och brinner för just återbruk. Sedan gäller det att hitta rätt lokal och en finansiär. Där har vi en del kontakter och kan i många fall hjälpa till med vissa delar. Varje butik jobbar ju under vårt varumärke och därför vill vi att kunderna ska känna igen sig i hur inredningen ser ut, skyltning med mera.
Antalet anställda i hennes Västerviksbutik är i dag uppe i tio, samt några som jobbar extra. Och omsättningen hamnar 2022 runt nio miljoner kronor.
– Vi får in åtta ton klädesplagg och ungefär lika många prylar – som heminredning och leksaker – per månad. De som har lämnat får sedan 40 procent av beloppet vi säljer för. Västerviksborna är engagerade och duktiga på återbruk, men vi skulle ändå behöva öka andelen som köper begagnat, säger Stina Qubti.