Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
ACT
Seriegasellen som vill växa lokalt
"Tittar vi framåt så ser vi att den tjänst vi erbjuder är efterfrågad och uppskattad av marknaden och det ligger i linje med våra ambitioner med vår tillväxtresa."
De flesta företag har som ambitionen att växa, men att öka omsättningen med mer än 25 procent år efter år förblir för de allra flesta bara en dröm. För Västerviksföretaget ACT är det verklighet i allra högsta grad.
– Vi har faktiskt vunnit Dagens Industris gasellpris fyra gånger, och vi vet med ganska stor säkerhet att vi landar vårt femte gasellpris nu till hösten, förklarar VD Christian Meijer, som driver företaget tillsammans med sin pappa, key account Torbjörn Karlsson, och bror och vice VD Alexander Juhlin - japp, det är begynnelsebokstaven i de tre ägarnas förnamn som bildar akronymen ACT.
– Kriterierna för att förtjäna utnämningen är att du ska omsätta minst tio miljoner kronor, ha mer än tio anställda, och ha dubblat din omsättning genom organisk tillväxt de senaste fem åren med ökad omsättning varje år. Det har vi lyckats med vartenda år. 2016 hade vi 12 miljoner kronor i omsättning och nu har vi 116.
Den nyuppförda kontorslokalen på Lunnargatan har de byggt själva, naturligtvis. ACT startade 2010 som ett personaluthyrningsföretag inom byggsektorn specialiserade på stålbyggnader av kommersiella och industriella fastigheter med en marknad omfattande hela Sverige samt delar av Norge och Danmark.
– 2015 var vi runt 20 man och alla jobbade 40 timmar praktiskt i veckan. Christian, Torbjörn och jag låg varje kväll i husvagnen på olika arbetsplatser med allt som gällde bolaget; löner, rapporteringar, fakturor…, och insåg att det inte var hållbart att inte ha någon administrativ tjänst i förtaget, så Torbjörn fick ta den, minns Alexander.
Men 2017 tvingades de tänka om när Christian blev varannanveckapappa och inte kunde ligga ute vecka efter vecka.
– Vi hade kalkylgrunden klar för oss och började få fast montagepris exklusive material på våra uppdrag, så vi jobbade inte längre timme för timme, utan kunde börja jaga kronor genom att effektivisera det vi gjorde. Där började vi bygga buffert, förtroende och relationer. Vi var duktiga på det och hittade effektiva lösningar, och det sitter i än i dag, konstaterar Alexander, och Christian fyller i:
– Att bara jobba med montagejobb mot fast pris gav en kassa, men inte tillräckligt för att vi skulle kunna sitta tre personer och jobba administrativt. Vi fick inte ihop den ekvationen, utan insåg att vi behöver ha med material i vår produkt och leverera en helhetslösning för att få ett överskott och ett påslag på materialet. Där hade vi redan skapat kontaktvägar eftersom vi byggt åt olika aktörer och leverantörer och hjälpt dem i sina åtaganden, vilket innebar att vi kunde leta kunder direkt och erbjuda en helhetslösning färdigpaketerad och klar. Skillnaden mellan att ta ett montagejobb för 300.000 kronor och att leverera hela produkten för 3 miljoner är ganska stor.
I takt med att omsättningen vuxit har man också blivit fler medarbetare på kontoret på Lunnargatan. I dag är det sju tjänstemän anställda i företaget samt cirka 20 montörer. Företaget har också kontor i Norrköping och Karlstad. Majoriteten av montörerna bor i Västervik med omnejd, och när mängden egna entreprenader ökat har uthyrningen av förklarliga skäl minskat. Ett medvetet taktiskt val för att behålla kunskapen i bolaget.
Nästa steg i jakten på nya gaseller blir, om allting går som det ska, att fortsatt investera i kompetenta och engagerade medarbetare för att möta den ökade efterfrågan.
– Tittar vi framåt så ser vi att den tjänst vi erbjuder är efterfrågad och uppskattad av marknaden och det ligger i linje med våra ambitioner med vår tillväxtresa. I sinom tid kommer vi att behöva rekrytera fler kollegor till våra kontor både i Västervik, Norrköping och Karlstad, med huvudkontoret i Västervik, för vi vill såklart helst behålla vår förankring lokalt. Det är en del av vår filosofi, avslutar Alexander Juhlin.