Hoppa till textinnehållet
Aktivt val

Sparbankerna har Sveriges mest nöjda bankkunder

Sparbankerna har landets mest nöjda bankkunder. Både bland privatkunder och företagskunder. Ett modernt digitalt erbjudande tillsammans med stark lokal närvaro och personligt engagemang har bidragit till den starka utvecklingen.

Det visar årets undersökning av kundnöjdhet från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Det handlar om att vara nära sina kunder och förstå deras vardag.

-  När du jämför olika bankers erbjudande kommer du se att alla, i princip, erbjuder samma lösningar med väldigt små skillnader. Den stora skillnaden ligger i vår lokala närvaro, vårt arbetssätt och vårt sociala ansvarstagande, säger Bengt Grahn, företagschef och viceVD på Tjustbygdens Sparbank.

Kunderna uppskattar allt mer de digitala tjänsterna, men vill samtidigt att det även ska finnas lokal förankring. Även om de flesta kundmöten idag sker via digitala gränssnitt är det fortsatt det nära och personliga mötet som påverkar nöjdhet och lojalitet mest.

Sparbanksidén om att vara en engagerad partner i utvecklingen av det lokala samhället i kombination med välfungerande digitala tjänster samt en nära och personlig service uppskattas särskilt av kunderna, visar undersökningen från SKI.

– Vi försöker alltid att vara tillgängliga och lyssna till våra kunders behov för att kunna hitta och föreslå lösningar som skapar långsiktig nytta för våra kunder, fortsätter Bengt Grahn.

Allt överskott från en Sparbanks verksamhet kommer kunderna tillgodo på olika sätt. Det återinvesteras i banken, i människor, företag och föreningar runt om i bygden. Det ger en stabil, trygg bank som ständigt kan utvecklas, till nytta för dig som kund. Och det skapar också möjligheter för människor, näringsliv och orten att växa sig ännu starkare. Som kund i en Sparbank är du en viktig del i detta kretslopp.

Tjustbygdens Sparbank har fullservicekontor på två platser i kommunen, Västervik och Gamleby, och ett rådgivningskontor i Ankarsrum. De fysiska bankkontoren, med specialister som har stor kompetens och erfarenhet, kombineras med de senaste digitala tjänsterna i internetbank och mobilbank.

- Kundernas betyg är det allra viktigaste för oss Sparbanker och en central del i den unika sparbanksidén som i år dessutom fyller 200 år, avslutar Bengt Grahn.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter årligen kundnöjdheten hos Sveriges bankkunder. Årets undersökning genomfördes under perioden 3 augusti – 4 september 2020 och bygger på 7 968 intervjuer med privatkunder och 6 898 intervjuer med företagskunder.

Sidansvarig: Emelie Karlsson
Kontakt: emelie.karlsson@tjustbanken.se
Senaste granskning: 2020-10-20